‘Stille armoede groeit onheilspellend'

4385-stille-armoede-groeit-onheilspellend (Door Jim Postma)

,,De armoede en dus ook de omvang van de voedselbanken in Groot-Rotterdam blijven onheilspellend groeien,’’ zo vertelde vorige week Clara Sies van de stichting Voedselbank Nederland. ,,Het zijn de sterkst groeiende banken van ons land. Alleen wordt het aanbod van goederen steeds minder en het aantal cliënten neemt elke week fors toe.


Momenteel krijgen wij zo’n honderd nieuwe aanvragen per week binnen.’’

Eerste
Rotterdam was de eerste stad in Nederland die tien jaar geleden begon met een voedselbank. Het ging in die tijd om dertig gezinnen. Landelijk is het aantal voedselbanken nu uitgegroeid tot 137 verschillende locaties. In totaal gaat het om zo’n 30.000 huishoudens die worden bediend door 6.500 vrijwilligers.
In Rotterdam en aangrenzende gemeentes maken thans zo’n 5900 huishoudens gebruik van de voedselbanken. Dit getal moet met drie worden vermenigvuldigd omdat het gemiddelde huishouden uit drie personen bestaat. Op 1 januari 2012 waren dit er nog 4500, dus er zijn 1400 huishoudens bijgekomen in een jaar tijd.

De Rotterdamse Sociale Alliantie (ROSA) organiseert elk jaar de ‘Wereldarmoede Dag’ om de armoede in Rotterdam onder de aandacht van o.a. politici te brengen. Foto's Rinus Vuik

ROSA
De voedselbanken waren ooit opgericht tegen verspilling van voedselwaren en ter bestrijding van de armoede. Het was de Rotterdamse Sociale Alliantie (ROSA) die mede hierdoor was ontstaan en die ook elk jaar de ‘Wereldarmoede Dag’ in Rotterdam organiseerde. Dit met het doel om de armoede in Rotterdam onder de aandacht van Rotterdammers en politici te brengen door presentaties en samenwerking met locale organisaties.
De bijeenkomst van vorige week in een verzamelgebouw in de Gerard Scholtenstraat werd onder meer bijgewoond door wethouder Marco Florijn (Inkomen en Zorg) en dominee Dick Couvée van de nieuwe Pauluskerk aan de Mauritsweg. Dit onder leiding van ROSA-voorzitter Hans Goosen en discussieleider Alexander Borst. Er waren zo’n tachtig bezoekers aanwezig.

'Er bestaat veel stille armoede,’ aldus Clara Sies.

‘Stille armoede’
Clara Sies van de stichting Voedselbank Nederland: ,,Armoede is in Nederland en in Rotterdam nauwelijks zichtbaar. Als de mensen maar een dak boven hun hoofd hebben en inboedel. Maar ook hier is het weer de schijn die bedriegt. Er bestaat veel stille armoede,’’ aldus Clara Sies.
,,Tijdens de afgelopen kerst kwam er in Rotterdam-Zuid een vrouw van in de zestig naar ons toe die gedurende drie dagen niets te eten had gehad. Zij werd voordat zij naar ons toe kwam van loket naar loket gestuurd. Wij hebben haar boterhammen gegeven en een tas met boodschappen en daarna heeft een van onze vrijwilligers haar naar huis gebracht.’’
De problemen voor de voedselbanken stapelen zich thans op. Voedselproducenten en supermarkten stemmen hun inkopen beter af, zodat er minder overschotten komen. In plaats van rijst, groenten en pasta’s krijgen de voedselbanken zakjes chips en snoep.

Over de voedselbanken is recent een boekje verschenen onder de titel ‘Koken met krabben.’ Te verkrijgen voor tien euro via het gironummer van de Voedselbank: Rabo 396398626.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

Over de schrijver

Jim Postma

Jim Postma (Rotterdam, 29-02-1948) is samen met Geert-Jan Laan in 2008 de papieren weekkrant Rotterdam Vandaag & Morgen begonnen, later gevolgd door deze elektronische krant.

Beide initiatiefnemers werkten daarvoor jarenlang als onderzoeksjournalisten bij de toenmalige dagkrant Het Vrije Volk.

Jim Postma werd in die tijd ook bekend van zijn dagelijkse rubriek ‘Stukgoed’, over de kleine dingen in het leven, die voor velen toch bijzonder belangrijk zijn. Zoals ‘normen en waarden’.

In dit kader onderscheidt hij zich de laatste paar jaar in weekkranten als columnist en recensent in het Rotterdamse kunstwereldje.

Ooit begon hij in 1965 als jong journalist bij de dagkrant De Rotterdammer en vertrok daarna voor zeven jaar naar Afrika als correspondent, onder meer voor Radio 1 en 2.

In de negentiger jaren, na het verlaten van het gefuseerde Het Vrije Volk begon Jim Postma met het maken van televisiedocumentaires. Een hele bekende, die hij samen maakte met fotograaf/filmer Paul Stolk, werd ‘Een rustige Jaarwisseling’ voor de NOS/NOB. (Waarderingscijfer 8.2 en met 2.4 miljoen kijkers).

Hieruit volgde de campagne voor jonge vuurwerkslachtoffers, ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dit leidde in die tijd tot aanzienlijk minder slachtoffers.

Andere televisiedocumentaires van Jim Postma, onder meer gemaakt in Afrika en in Mongolië, werden uitgezonden via de VARA, EO, AVRO/TROS, de BRT en CNN.

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties