NIEUWS

Studenten Erasmus winnen ‘Brandstorm'

7169-studenten-erasmus-winnen-brandstorm

Erasmus Universiteit studenten winnen de Nederlandse finale van L’Oréal’s Brandstorm met hun innovatieve visie over de toekomst van de kapperssalon. Brandstorm is één van de grootste wereldwijde competities voor studenten

In 26 jaar tijd is Brandstorm uitgegroeid tot één van de grootste wereldwijde competities voor studenten, met meer dan 154 duizend deelnemers uit zestig landen. Studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam mogen zich winnaars van de Nederlandse finale van Brandstorm noemen die op 11 april plaatsvond. Op 17 mei komen alle wereldwijde finalisten samen in Parijs om deel te nemen aan de internationale finale in de vorm van een technologie beurs, waar de studenten hun ideeën zullen pitchen aan de jury voor een kans om tot in totaal €30.000 te winnen.

Ondernemerschap en innovatie zijn twee sterke pijlers van L’Oréal’s identiteit. Dankzij Brandstorm kunnen studenten zich in de schoenen van ‘startuppers’ plaatsen. De uitdaging? L’Oréal vroeg de 34 duizend deelnemers van Brandstorm dit jaar om een unieke ervaring in een professionele haarsalon van de toekomst te ontwikkelen. Gedurende zes maanden werkten de deelnemers in teams om een concept te ontwikkelen, hun ideeën te testen en hun project haalbaar te maken. Dit jaar vond de 26ste editie plaats en is het de 20ste keer dat Nederland meedoet. Meer dan 250 studenten van universiteiten in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Tilburg streden mee om het felbegeerde ticket naar Parijs.

Deelnemers worden aangemoedigd om de wedstrijd multidimensionaal te zien en om te strijden voor meerdere prijzen in drie categorieën: marketing, technologie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het winnende team bestaat uit Liza Gussow, Almedina Asani en Elena Slavkova van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij bedachten ColoRite, een apparaat dat een unieke code genereert aan de hand van de haarstructuur en gewenste haarkleur van de klant. Met deze specifieke code kan de kapper volledig gepersonaliseerd met het haar van de klant aan de slag gaan.

Het geluk kon niet op bij de winnende teams: “We zijn studenten en dus is alles wat we doen hypothetisch. Door aan een echte business case te werken voor een bedrijf als L’Oréal, waren we in staat om onze kennis en creativiteit toe te passen in een zeer intense en competitieve omgeving. Het is de echte wereld.”

L’Oréal is altijd opzoek naar nieuw talent en daarbij vooral geïnteresseerd in ondernemende en baanbrekende (innovatieve) profielen – talenten die vraagtekens zetten bij de status quo en continue willen doorontwikkelen en herontdekken. “Door de manier waarop Brandstorm studenten in realistische situaties plaatst voor enkele maanden, maakt het voor ons mogelijk om andere eigenschappen te ontdekken die bijdragen aan innovatie. Zoals ruimdenkendheid, doorzettingsvermogen of het vermogen om in een diverse groep te werken,” zegt Eva Szreder, HR Directeur van L’Oréal Nederland.


Lees verder

Meer veilige fietspaden

7167-meer-veilige-fietspaden
“Het fietsseizoen is weer begonnen; gun elkaar de ruimte!” Veilig Verkeer Nederland en Team Roompot - Nederlandse[...]

Samenwerking containerbinnenvaart

Samenwerking containerbinnenvaart op route Duisburg-Rotterdam. Vrachtbundeling en vast vaarschema reduceren havenver[...]

100 conceptdenkers over de wereldproblem

Geniale out of the box denkers lossen wereldproblemen op. Het ei van Columbus organiseert innovatie-denkhotel op 13 [...]

Stedenbouwkundige Aarts beloond met ‘R

7161-stedenbouwkundige-aarts-beloond-met-rotterdammert
Op zijn afscheid als stedenbouwkundige van de gemeente Rotterdam op 10 april heeft de heer Martin J. Aarts de Rotter[...]

Huurzon met zonnepanelen voor iedereen

7160-huurzon-met-zonnepanelen-voor-iedereen
Essent vaart een nieuwe koers en maakt het voor iedereen makkelijk én bereikbaar om stappen te zetten in de richting[...]

Ondernemersprijs regio Rotterdam

7158-ondernemersprijs-regio-rotterdam
Wie is de Nieuwe Held van 2018 en sleept met innovatie, groei, impact en een gezonde financiële ontwikkeling de Nieu[...]

300.000 bloembollen fleuren haven op

Het is lente in de haven. De ruim 300.000 bloembollen die eind vorig jaar in de haven zijn geplant, ontluiken in vol[...]

50 Rotterdammers op Miljoenennacht

7147-50-rotterdammers-op-miljoenennacht
Rotterdammers of gaan op jacht naar miljoenen in Miljoenenjacht. Zondagavond 15 april is de ontknoping te zien bij R[...]

Vergunninghouders parkeren hier voordeli

7145-vergunninghouders-parkeren-hier-voordelig
Rotterdam voordeligste grote stad voor parkeervergunninghouders. Autobezitters die in het centrum van een grote stad[...]

Ons land zoemt: expo Wilde Bijen

Zoemende musea Uniek: 11 musea in Nederland tonen dezelfde Wilde Bijen Expositie De Nederlandse Natuurhisto[...]

Social media

KOPSTOOT

Huis van Erasmus wil ster naar Erasmus vernoemd zien


Op 18 september heeft het bestuur van Huis van Erasmus bij het Nationaal Comité voor de naamgeving van de verre ster HAT-P6 en haar planeet HAT-P-6b de namen ervoor voorgesteld. Ons bestuur heeft allereerst het gevraagde thema waaronder deze naamgeving zou moeten passen, vastgesteld, zodat in een later stadium de namen voor nieuwe planeten in hetzelfde stramien kunnen passen. Ons thema luidt: kosmopolitisme.

Desiderius Erasmus geldt als de grootste Nederlander aller tijden. In het Europa van zijn tijd stond Erasmus ‘wereldwijd’ bekend en was “Heel de wereld is mijn vaderland” zijn lijfspreuk. Erasmus was een sterk pleiter van de vorming van wereldburgers die uitgaan van de vrije dialoog, het kritische denken, tolerantie, respect en verantwoordelijkheid. Universele idealen die het nog steeds waard zijn om uit en over te dragen. Erasmus’ kosmopolitisch denken stond bij hem hoog in het vaandel. Zijn kosmopolitisme is een begrip dat nog steeds waard is om wijdverbreid bekend en verspreid te worden. “Heel het heelal is mijn ruimte”.

Vandaar dat ons bestuur de volgende namen heeft voorgesteld:

Voor de ster HAT-P-6: Erasmus
Voor de planeet HAT-P-6b: Cosmopolitan (kosmopoliet)

Na 30 september 2019 gaat het Nationaal Comité alle inzendingen beoordelen en maakt een selectie. Die zal vervolgens aan de Internationale Astronomische Unie (IAU) worden overgedragen. Gaat ook de IAU met het voorstel akkoord, dan volgt in oktober ronde twee. Tijdens deze ronde mag het Nederlandse publiek gaan stemmen. In december zal de IAU bekend maken met welke namen HAT-P-6 en HAT-P-6b door het leven zullen gaan.

Namens Huis van Erasmus, www.huisvanerasmus.nl

Rein Heijne, bestuurslid

Foto HAT-P-6 – de grote ster in het midden: aladin.u-strasbg.f

  • Nieuw

  • Reacties