Nieuwtjes in ‘Mooie schepen en banen’

(Door Jim Postma)

ROTTERDAM – Na het succes van hun eerste boek ‘Mooie schepen en banen’ vorig jaar, presenteerden de auteurs Hans Roodenburg en Cees de Keijzer op donderdag 24 februari het tweede deel.Dat werd overhandigd aan de havenmeester van RotterdamRené de Vriesin het World Port Centervan het gemeentelijk Havenbedrijf. Nieuw is dat er ook een Engelse versie verschijnt als relatiegeschenk, op speciaal verzoek van de Rotterdamse havenbedrijven.



Snel uitverkocht

,,Het eerste deel’’, zegt auteur en havenjournalist Hans Roodenburg, ,,was tot onze eigen verbazing binnen enkele maanden uitverkocht. Dat was dus vorig jaar in een oplage van 1500. Voorlopig gaan wij uit van een zelfde oplage voor het nieuwe deel twee. De Engelse uitgave kan alleen op bestelling worden verkregen via onze uitgever Coolegem Media.’’

Zowel het eerste als het tweede gedeelte is voor iedereen die geïnteresseerd is in het wel en wee van de Rotterdamse haven haast ‘verplicht leesvoer’ vanwege ook de educatieve waarde. In ‘Mooie schepen en banen’ deel twee is een selectie gemaakt van 74 schepen en twaalf kenmerkende banen. Roodenburg en De Keijzer zijn er wederom in geslaagd om in begrijpbaar Rotterdamse taal, ook voor de leek, de gecompliceerde haven aan ons uit te leggen. Kleurrijk geïllustreerd met vele foto’s, wederom zo’n 110 pagina’s voor de winkelprijs van 18,95 euro (ISBN 978-90-7532=92-4).


Green Award

Net als in deel een weten de auteurs voor de Rotterdamse havenkenners weer heel wat nieuwtjes te brengen. Zoals het “Green Award’ dat aantoonbaar aangeeft dat schepen schoner en veiliger varen dan voorheen. Dit certificaat, een Rotterdams initiatief, neemt thans over de hele wereld een grote vlucht. Sinds kort is ook deze certificering voor binnenvaartschepen van start gegaan.

Bijzonder is verder dat een van de schepen die dit certificaat heeft regelmatig de Rotterdamse haven binnen komt, namelijk de SCF BALTICA, met 117.153 dwt. Dit is het grootste schip dat vorig jaar met behulp van de twee sterkste atoomijsbrekers ter wereld de Arctische route via de Noordelijke IJszee van Moersmansk (Rusland) naar Ningbo (China) is gevaren.

Hans Roodenburg: ,,Wat weinig mensen weten is dat Rotterdam nog een echte rederij in de wilde vaart – na het vroegere Van Ommeren – met grote bulkcarriers heeft. Het gaat hier om de Orient Schipping Rotterdam van de Van Weelde Shipping Group. Die vaart met eigen handsize bulkcarriers. Die komen overigens nooit in de Rotterdamse haven. Het gaat hier om een bijzonder verhaal over een heel bijzondere Rotterdamse redersfamilie.’’


Sloperij

Daarnaast staat Nederland weer op de kaart met Scheepssloperij Nederland (SSN) in ’s Gravendeel. Ook dat is nieuw omdat de meeste scheepssloperijen in de Europese Unie met de ontmanteling van hun schepen zijn uitgeweken naar lagelonenlanden als India, Pakistan en Bangladesh. Recentelijk heeft deze Nederlandse sloopmaatschappij het voor elkaar gekregen een order te krijgen voor de sloop van vier verouderde Duitse onderzeeboten. Deze waren onder meer overbodig geworden door het einde van de Koude Oorlog met Rusland.

Auteur Roodenburg tot slot: ,,Het aardigste van het boek op pagina 90 gaat over een reizend monteur van machinekamers in schepen. Dit is een oud-Surinamer uit Schiedam die overal ter wereld reparaties uitvoert in de bloedhitte van machinekamers. Een prachtige vent en hét voorbeeld hoe je zeer positief integreert in de Nederlandse samenleving.’’


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Who wants to live forever?


(Op vrijdag 1 februari 2019 publiceerden we deze kopstoot van Jim voor het eerst....)


Hier op ons aller planeet Moeder Aarde

heeft de hele en complete mensheid

op aarde maar één keus:

Or : We learn to live all together,

Or: We will all die together


Take your pick.

There will be absolutely no other way.


Jim Postma


  • Nieuw

  • Reacties