Evelyn Wang winnaar Dolf Henkes Prijs 2019

7891-evelyn-wang-winnaar-dolf-henkes-prijs-2019

Evelyn Taocheng Wang is de grote winnaar van de Dolf Henkes Prijs 2019, de tweejaarlijkse prijs uitgereikt aan een beeldbepalend Rotterdamse kunstenaar. Dit werd op donderdagavond in TENT Rotterdam bekend gemaakt door juryvoorzitter Fons Hof, directeur Art Rotterdam. De jury roemt Wang om de diepgang, geloofwaardigheid en volkomenheid in haar werken. De werken van de winnaar en van de andere genomineerden Roxette Capriles, Priscila Fernandes en Emma van der Leest zijn nog tot zondag 17 februari te zien in TENT. Evelyn Taocheng Wang wint de Dolf Henkes Prijs 2019 en een geldbedrag van €12.000.



Van links naar rechts: Cathy Jacob, Fons Hof, Evelyn Taocheng Wang, Katarina zdjelar, David Bade en Eric Hammerstein. Fotografie door Aad Hoogendoorn.

Het juryrapport
De jury vindt het geweldig om te zien hoe Evelyn Taocheng Wang in haar werk, poëzie en werkelijkheid met elkaar laat afwisselen en samen laten komen tot een groter verhaal, waarin haar persoonlijke aanwezigheid steeds de leidraad blijft. Haar prachtige tekeningen, animaties en films zijn zowel geloofwaardig, als ongrijpbaar en verontrustend. Haar werk lijkt rustig en terloops, toch merk je vrijwel meteen dat schijn bedriegt en het een lading heeft, die zich niet gemakkelijk in woorden laat vangen. In haar ruimtelijke installatie weet zij de toeschouwer steeds te verleiden tot andere doorkijkjes en verbanden in dit geheel.

Over de winnaar
Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, China, 1981) won in 2016 de Volkskrant Beeldende Kunst prijs en in dat zelfde jaar de Dorothea von Stetten kunstprijs in Duitsland. Met haar serie ‘Massage near me’, deelde ze haar ervaringen uit een Chinese massagesalon op de Amsterdamse Wallen. Wang is opgeleid in traditionele Chinese schilderkunst en studeerde kunst aan de Städeschule in Frankfurt en De Ateliers in Amsterdam.

Jury Dolf Henkes Prijs 2019
De jury van dit jaar bestaat uit Fons Hof (directeur Art Rotterdam), Ingrid Commandeur (kunstcriticus en Course Director MA in, Art Piet Zwarte Institute), Tirzo Martha (beeldhouwer en performancekunstenaar) en Katarina Zdjelar (winnaar Dolf Henkes Prijs 2016). De jury had de keuze uit kunstenaars die werken op het snijvlak van verschillende disciplines, en die activisme, engagement en esthetiek met elkaar verwezen. Kunstenaars die op zoek zijn naar hun plek in een geglobaliseerde wereld. “Wij hebben geprobeerd de verscheidenheid van deze posities terug te laten keren in de nominaties. Dat is gelukt, al moet gezegd worden dat achteraf bleek dat alle genomineerden voor de prijs dit keer vrouw zijn. Ik wil graag benadrukken dat dit geen opzet is of een statement van de jury. Wij hebben enkel gekeken naar kunstenaars die een band hebben met Rotterdam of Curaçao en uiteraard geselecteerd op kwaliteit.”- Aldus Fons Hof.

De Dolf Henkes Prijs 2019
De Dolf Henkes Prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt aan een beeldbepalend Rotterdamse kunstenaar. Het bedrag van €12.000 wordt uitgekeerd namens kunstenaar Dolf Henkes (1903-1989), die zijn erfenis achterlaat.

Credits
De Dolf Henkes Prijs is een initiatief van Stichting Henkes. De stichting stelt zich onder meer een gunstig Rotterdams kunstklimaat ten doel. De Dolf Henkes Prijs 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Henkes, Stichting Verzameling van Wijngaarden-Boot, De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Stichting Stokroos en TENT, onderdeel van CBK Rotterdam.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties