KUNST & CULTUUR

Ketelbinkie nog altijd springlevend

4435-ketelbinkie-nog-altijd-springlevend
Lees verder

‘Zero Dark Thirty’: De jacht op Bin

4434-zero-dark-thirty-de-jacht-op-bin-laden
(Door Ronald Glasbergen)
De CIA en andere Amerikaanse inlichtingendiensten bijten zich na 9/11 vast in de opsporing van Osama Bin Laden, inspi[...]

2013: Oscarjaar van de politieke film

4425-2013-oscarjaar-van-de-politieke-film
(Door Ronald Glasbergen)
Terwijl de Academy Awards, de Oscars, het grootste leeftijdsverschil ooit binnen één categorie meemaken – de ouds[...]

‘Lincoln’: Woorden, heel veel woorde

4418-lincoln-woorden-heel-veel-woorden

Maar Steven Spielberg vergeet de beelden niet (Door Ronald Glasbergen) ,,Mijn films worden vaak door beelden ve[...]

Interview met regisseur Pelin Esmer

4414-interview-met-regisseur-pelin-esmer
(Door Ronald Glasbergen)
Video-interview met de Turkse filmmaakster Pelin Esmer van de film ‘The W atchtower’, die genomineerd was voor e[...]

Topdrukte op ‘ART’ en ‘RAW Art Fai

4411-topdrukte-op-art-en-raw-art-fair
(Door Jim Postma)
Beide kunstbeurzen van ART Rotterdam en RAW Art Fair trokken vorige week weer een record aantal van tienduizenden bez[...]

Video-interview met regisseur Lordello

4409-video-interview-met-regisseur-lordello
(Door Ronald Glasbergen)
Video-interview met de maker van de film ‘They'll Come Back’/‘Eles Voltam’, de Braziliaanse regisseur Marcelo[...]

Interview met Mohsen Makhmabaf

4405-interview-met-mohsen-makhmabaf
(Door Ronald Glasbergen)
Video-interview met de Iraanse regisseur Mohsen Makhmabaf en diens zoon Maysam Makhmabaf. De film ‘The Garden[...]

Kunstbeurzen 2013: Alles stroomt

4402-kunstbeurzen-2013-alles-stroomt
(Door Ronald Glasbergen)
' Art Rotterdam ´ blijft, maar kunstbeurs ´ Raw Art Fair ´, die in 2012 een daverende première maakte, is[...]

Interview met Sebastián Hofmann

4400-interview-met-sebasti-n-hofmann
(Door Ronald Glasbergen)
Video interview met de Mexicaanse regisseur Sebastián Hofmann. De speelfilm ‘Halley’ van Hofmann is een ab[...]

Expo’47: Danspaleis wordt kunstpaleis?

(Door Jim Postma)
Met een groot gratis feest voor en door kunstenaars op vrijdag 8 februari (inloop 19.30 uur) in de expositieruimte[...]

Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties