KUNST & CULTUUR

Van eenvoudig kiekje naar foto/beeld

5965-van-eenvoudig-kiekje-naar-foto-beeld
(Door Rinus Vuik)
Als fotograaf wil ik uiteraard mooie foto’s maken en deze delen met derden. Ik ben dus ook van het soort dat regelmatig aan goede vrienden wat van m’n werk laat zien en stel hun mening dan ook zeer op prijs.
De mij en medefotografen ter beschikking staande onderwerpen zijn eindeloos in hoeveelheid en soort.
Lees verder

Weer records bij Art Rotterdam 2016

5922-weer-records-bij-art-rotterdam-2016
(Door onze verslaggever)
De kunstbeurs Art Rotterdam 2016 gehouden gedurende de afgelopen dagen in de Van Nellefabriek heeft opnieuw een recorda[...]

RC Art Fair spectaculair van start

5915-rc-art-fair-spectaculair-van-start
(Door Jim Postma)
De vijfde editie van de Rotterdam Contemporary Art Fair (RC Art Fair) is woensdag 10 februari begonnen in de Cruise Ter[...]

Art Rotterdam: Wat is politieke kunst? 2

5914-art-rotterdam-wat-is-politieke-kunst-2
(Door Ronald Glasbergen)
Wie door de toegangspoort van de Van Nellefabriek binnenkomt tijdens Art Rotterdam ziet het haast niet, maar in de vijv[...]

IFFR-interview met Felipe Guerrero

5905-iffr-interview-met-felipe-guerrero
(Door Ronald Glasbergen)
IFFR: Oscuro Animal is Hivos Tiger Award nominee De Colombiaan Felipe Guerrero (1975) maakte ‘Oscuro Animal’, [...]

IFFR Interview met Hany Abu-Assad

5899-iffr-interview-met-hany-abu-assad
(Door Ronald Glasbergen)

Interview tijdens IFFR met regisseur Hany Abu Assad over zijn nieuwe film ‘The Idol’ ‘The Idol’ draait op[...]

Waarvoor oorlog? Het Louvre in beeld

5892-waarvoor-oorlog-het-louvre-in-beeld
(Door Ronald Glasbergen)
Recensie IFFR: ‘Francofonia’ (Sokurov, 2015) Een documentaire over het Louvre, het grote Franse kunstmuseum, in[...]

Kievit exposeert foto's vluchtelingen

5886-kievit-exposeert-foto-s-vluchtelingen
(Door Jim Postma)

In galerie Wind op het Noordereiland aan de Prins Hendrikkade 123b exposeert fotograaf Arie Kievit zijn fototentoon[...]

Interview met Bero Beyer van IFFR

5876-interview-met-bero-beyer-van-iffr

Directeur IFFR: ‘Het festival vindt zichzelf opnieuw uit’ (Door Ronald Glasbergen) Sinds midden 2015 is Ber[...]

Son of Saul: Auschwitz, de dood als rege

5867-son-of-saul-auschwitz-de-dood-als-regel
(Door Ronald Glasbergen)
De camera van cinematograaf Mátyás Erdély is de hele film door dicht bij Saul (Géza Röhrig) het dragende personage[...]

Jazzmusici op borden + DE UITSLAG

5857-jazzmusici-op-borden-de-uitslag
(Door onze verslaggever)

Bekijk de bekende Rotterdamse jazzmusici die momenteel in mooi gekleurde geëmailleerde borden langs de Oude Binnen[...]

Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties