KUNST & CULTUUR

Kunstuitleen Rotterdam wordt tattooshop

Met live demonstraties van tatoeage-artiest Lizer van Hattem

Aankomend weekend, tijdens The Big Draw Rotterdam 2016, verandert Kunstuitleen Rotterdam in een ware tattooshop. De bekende tatoeage-artiest Lizer van Hattem gaat live aan de slag met naald en inkt en geeft ondertussen uitleg over zijn werkwijze. Bovendien worden bezoekers uitgedaagd om zelf een tatoeage te ontwerpen.

’s Werelds grootste tekenfestival The Big Draw strijkt op zaterdag 1 en zondag 2 oktober voor de derde keer neer in Rotterdam. Het doel van The Big Draw is simpel: iedereen aan het tekenen krijgen Verschillende kunstinstellingen in de stad organiseren daarom speciale workshopprogramma’s voor jong en oud. Kunstuitleen Rotterdam wordt omgetoverd tot tattoostudio. Bij ons ontwerp je je eigen tatoeage en zie je illustrator en tattoo-artist Lizer van Hattem live aan het werk. Van Hattem, die werkzaam is voor de Schiedamse shop Stay Classy, heeft een sterke reputatie opgebouwd en wordt door liefhebbers geroemd om zijn unieke stijl.

Bezoekers van The Big Draw kunnen in Kunstuitleen Rotterdam ook zelf aan de slag. Onder begeleiding van illustrator en workshopdocent Sanne Hoogeveen leer je je eigen (stempel)tatoeage maken. Eerst teken je een ontwerp en vervolgens maak je de stempel van hout en rubber. Zo kun je de tatoeage meteen aanbrengen op je huid, kleding of ansichtkaart.

1 & 2 oktober 2016 | 13.00 - 17.00 uur | Kunstuitleen Rotterdam (Goudsesingel 268) | gratis toegang.

Lees verder

‘Grafiek A t/m Z’ met 40 exposanten

6231-grafiek-a-t-m-z-met-40-exposanten-in-gallery
(Van een onzer verslaggevers) Op zondag 2 oktober is er om 16.00 uur een opening van de expositie ‘Grafiek A/tm Z’[...]

Video: 'Finding Storytellers'. IFFR dire

6230-video-finding-storytellers-iffr-directeur-bero-beyer-over-films-die-wat-te-zeggen-hebben
(Door Ronald Glasbergen)
Hoe selecteer je uit de vele duizenden films die elk jaar worden geproduceerd de juiste films voor een festival? Waaro[...]

‘Meesterlijke kunst Jan de Koning’

[...]

De Dichter ´vangt´ bomen in zijn woord

Arboretum Wie een boom kapt Kapt ook zijn schaduw Kale neten begrijpen dat niet. (Door Zettie Leeuwenbu[...]

Oorlog en vrede zijn basis voor films

6215-oorlog-en-vrede-zijn-basis-voor-films
(Door Ronald Glasbergen) Eerder dit jaar spraken we tijdens het Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) me[...]

Nieuw werk van 75 jarige Tejo 'De Visare

[...]

EIGENTIJDSE HEILIGEN VERSCHIJNEN OP OPEN

6207-eigentijdse-heiligen-verschijnen-op-open-monumentendag
(Door Janny Kok) De Vredeskerk aan de Lede 117 in Rotterdam-Vreewijk stelt haar deuren op zaterdag 10 september vo[...]

Einar Been in de parel van het Noorderei

6199-einar-been-in-de-parel-van-het-noordereiland
De foto-expositie van Einar Been ‘Rendez-Vouz’ is in het afgelopen weekeinde in Galerie Wind op het Noordereiland [...]

Foto’s Einar Been in galerie Wind

(Van een onzer verslaggevers) Op zondag 28 augustus aanstaande is er in galerie Wind aan de Prins Hendrikkade op h[...]

Geloof, drank en liefde aan de rand van

6189-geloof-drank-en-liefde-aan-de-rand-van-het-stalinisme-recensie-ida-pavel-pawlikovski-2014
(Door Ronald Glasbergen)
De film ´Ida´ van regisseur Pavel Pawlikovski speelt in Polen, begin jaren zestig. De trauma´s van de Tweede Wereld[...]

Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties