Verheul: Van miljonair tot voedselbank

5034-verheul-van-miljonair-tot-voedselbank (Door Zettie Leeuwenburgh)

Rotterdam - Bij Sparta lag zijn kinderhart. Zijn wat ouder geworden hart ligt er nog. Geen wonder, want daar voetbalde zijn vader in het eerste team en zijn grootvader had er een prachtige eretribune voor ontworpen en laten bouwen.


Tijdens de tweede wereldoorlog werd die tribune gebruikt als brandhout door Rotterdammers die nauwelijks iets te eten hadden, maar hun tulpenbollen toch gaar wilden hebben en zo meteen wat warmte in huis kregen.

Leo Verheul verraste met een boeiende autobiografie. Foto: Lida van Driel

Voetbal
Zelf voetbalde hij als kind bij een amateur voetbalclub in Hillegersberg. Op het schoolplein zonderde hij zich af van de andere kinderen, omdat hij niets aan hun spelletjes vond en zelf alleen maar wilde voetballen. Toen al moet er over hem zijn gefluisterd als hij even niet in de buurt was. Dat was de reden dat hij de brui gaf aan het stage-baantje, dat zijn vader voor hem had uitgezocht.

We hebben het over de Rotterdamse sportjournalist, programmamaker en schrijver Leo Verheul, die onlangs verraste met 'De kunst van het Mislukken'. Een boeiende autobiografie die de lezer van de ene verbazing in de andere laat vallen. Vaak ook van de ene grijns of lach naar de andere.
De lezer vraagt zich af: ,,Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat een man zoveel vreugde en ellende in zijn leven kan overkomen zonder er aan kapot te gaan?" De antwoorden op deze vraag zijn in het boek terug te vinden. Het draait om drugs, drank, seks en hoeren.

Over Leo Verheul's boek wil ik alleen nog zeggen: ,,Ga het lezen mensen. Het is een aanrader.

Miljonair
Leo Verheul, ooit miljonair, blufte zich met verve en charme door het leven. Hij werd tegen de zin van zijn vader journalist. Hij kreeg de kans te gaan reizen, kocht een huis in Spanje. Hij liep ondertussen tegen de verkeerde vrouw aan, die hem tot op het bot berooid achterliet waardoor hij zelfs bij de voedselbank terecht kwam.
Ook het huwelijk met zijn tweede vrouw mislukte, het gevolg is dat hij gebukt gaat onder twee alimentaties. En gedurende al die jaren kreeg hij het ene na het andere prachtige idee, waarvan hij er een aantal ook daadwerkelijk probeerde uit te voeren.
Helaas was o.a. een baan als voetbalmakelaar niet zijn gelukkigste keuze, maar een illusie. Wel heeft hij daar nu nog steeds heel goede vrienden aan overgehouden, zoals o.m. de journalist Hugo Borst en de voetballer/coach van het Nederlands nationaal elftal Louis van Gaal.
De lezer die geen werk heeft kan 'De kunst van het Mislukken' in één doordeweekse dag ademloos uitlezen. Wie echter nog andere dingen te doen heeft en het boek soms twee, drie dagen noodgedwongen moet laten liggen, slaat zich vervolgens voor z'n kop, omdat hij/zij steeds terug moet bladeren om de draad weer op te pakken.

Zelf lezen
Zo'n lezer was ik. Over Leo Verheul's boek wil ik alleen nog zeggen: ,,Ga het lezen mensen. Het is een aanrader." Eindexamenkandidaten en studenten kunnen er lering uittrekken om niet in soortgelijke valkuilen terecht te komen.
Het is ook een autobiografie, die veel moed en flair vergde om te worden geschreven. Bovendien komt de lezer, of het nu een vrouw of man is, tot de conclusie dat er nog veel wetenswaardigheden zijn verzwegen. Of er ooit een vervolg komt? Dat weet je nooit, maar Leo Verheul zou Leo Verheul niet zijn als hij niet met hetzelfde elan een tweede 'schelmenroman' het daglicht laat zien.

'De kunst van het Mislukken' is uitgegeven door Lebowski Publishers.nl in Amsterdam.

Das klote zeg :
Mooi Leo ik ga uw boek zeker kopen!

Gedicht.
Vergissingen leven in de nabijheid van de waarheid en daarom misleiden ze ons.

dinsdag 29 jul 2014

Leo Verheul :
Geweldige recensie, Zettie. Ik waardeer je goede smaak. Mijn dank is groot!
liefs,

Leo

woensdag 11 jun 2014

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties