‘De komst van Xia’ belooft wat

4532-de-komst-van-xia-belooft-wat (Door Ronald Glasbergen)

Wunderbaum gaat met ‘The New Forest’ vier jaar theatraal onderzoek doen naar de toekomst.
Ze doen dat samen met anderen zoals hier met architectenbureau ZUS, socioloog Willem Schinkel en een kleine vijftig stadsbewoners waaronder Xia.


‘De komst van Xia’ is de tweede theaterproductie in ‘The New Forest’. Het is Wunderbaum op zijn best.

‘De komst van Xia’, draait om staatsvorm en geloof. In de arena van ZUS op het dak van de Hofpleinbogen draaien zes filosofen zich warm om te brainstormen. De filosofen zijn gekleed in zwarte toga’s, als dominees of rechters. Ze roken pijp en schetsen op de vloer van hun arena ‘de contouren van een nieuwe samenleving’. Ze zijn geïnspireerd door Plato, Kant en Schinkel.

De filosofen zijn gekleed in zwarte toga’s en schetsen op de vloer van hun arena ‘de contouren van een nieuwe samenleving’, Foto: Ronald Glasbergen

Samenleving
Ze denken hardop over hoe je een gemeenschap opbouwt, van de grond af. Hoeveel mensen heb je daar eigenlijk voor nodig? Het minimum is vijf. En nog een paar. ,,Filosofen zeggen overal ja op en twijfelen aan alles.'' En nog meer, want je hebt, naast boeren, timmerlieden, houtvesters, wevers, kleermakers en opvoeders, tenslotte ook dokters, verpleegsters en politieagenten nodig. Er is steeds instemming, maar telkens vindt één van hen een verbetering.
Als er meer land nodig is, stelt een van hen voor dat maar van de buren te pikken. Dat betekent oorlog. Daar zijn altijd wel wat mensen enthousiast voor. Ook hier. Maar ook tegenstanders. Maar de strijd gaat over meer, ook over filosofie. ‘Alles is Plato’ en ‘Weg met de Westerse filosofie’ strijden met elkaar. Intussen breekt de anarchie uit.

Publiek
Een bewoner van ‘The New Forest’ op de tribune, bemoeit zich met het gebeuren in de arena.
Iemand uit het publiek mengt zich in de discussie van de spelers in de arena. Foto: Titia Ketelaar,,Zou het niet moeten gaan over de toekomst van de Hofboogjes en hoe de gemeente daarmee om gaat?'' En moeten er niet een speeltuin en een zwembad komen op het dak? Mooie bijdrage maar het maakt de discussie op het toneel niet eenvoudiger.
Om uit het struikgewas van alle verbeteringen te komen heb je een leider nodig vinden de filosofen. Dat is iemand met een kaart die de weg kan wijzen. Hoe kom je aan een leider? Is het democratischer om de leider te kiezen of om er om te loten. Het laatste is heel eerlijk, maar kiezen lijkt toch handiger en er wordt gestemd, door het publiek. ,,Ja hoor,'' klaagt een filosoof die verliezer is, ,,het zijn altijd dezelfde die winnen.''

Doel
Interessant wordt het als iemand uit het echte publiek iets opmerkt: ,,Mooi dat je een kaart en een leider hebt, maar je moet ook een doel hebben.'' Die interventie werkt een tikje ontregelend. Grappig om te zien. Juist omdat Wunderbaum graag speelt met de grenzen van werkelijkheid en verbeelding, ook in dit stuk, dat zelf het antwoord levert. Het doel is de komst van Xia.

Wat volgt is een spetterende, vrolijke eredienst aan het Aziatische meisje Xia. Foto: Krista van der NietDe spelers en ‘de bewoners’ verlaten de arena. Publiek blijft achter. Stadsgeluiden uit de verte en verder niets. Waar wacht het publiek op? Muziek zwelt aan. De tribunes en het publiek bewegen, schuiven uit elkaar. Het dak wordt speelvloer en de stad decor. Rechts staat een toren met een videoscherm. In de verte staat een kleine witte figuur. Sacrale sfeer? Mis! Wat volgt is een spetterende, vrolijke eredienst aan het Aziatische meisje Xia. Erbij vertelt ex-‘filosoof’, nu witte cult-begeleider, Gijs Naber, van Xia’s eigentijdse zwerftocht door de wereld. Van China via Korea naar de ‘Lange Muur’ op de West Kruiskade. De muziek van Boddendijk/De Jong kerft er de juiste sfeer bij in de stadsnacht.

Wunderbaum (Walter Bart, Matijs Jansen, Hannah van Lunteren, Gijs Naber, Maartje Remmers, Marleen Scholten) toont met ‘De komst van Xia’ waarom ze al diverse toneelprijzen in de wacht gesleept hebben. Behalve prikkelend en innovatief is de voorstelling aangenaam voor de zinnen, inclusief een andere blik op de stad.

‘The New Forest’: ‘De komst van Xia’ is van 17 mei tot 22 juni (20.30 uur) te zien op het dak van de Hofbogen. Als het koud is of regent krijg je er dekens en een waterdichte poncho bij. Kaarten bij RotterdamseSchouwburg.nl 010-4118110 of bij de Hofbogen.
Tevens opgevoerd in het kader van de Operadagen Rotterdam.


Foto: Krista van der Niet

marjolein kooistra :
geachte redactie
Graag de naam van Willem Schijndel wijzigen in Willem Schinkel want dat is de juiste naam van de socioloog-filosoof waar het om gaat.

Dank
Marjolein Kooistra
Erasmus Universiteit
Fac. Sociale Wetenschappen
(mooie recensie trouwens)

Dank voor deze verbetering (redactie).

donderdag 23 mei 2013

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Nietmachine (melk: Yuen Chong)


Soms doet ie het niet.

Dan niet ie dus niet:

Nietnietmachina.


Soms doet ie het wel.

Dan niet ie dus wel:

Nietnietmachina.


Maal

nietnietmachina of

nietwèlmachina:

immel machina

die wèl of niet

niet


Niet

dat ie lievel niet

dan wel niet

of liever wel

dan niet niet.

want zo niet ie niet:

hij niet

of hij niet niet.


Niet dan,

Lale Chinees

Van een nietmachine!’


Frans Vogel

(Uit zijn recent verschenen nieuwe bundel: ‘Het beste van Frans Vogel).

  • Nieuw

  • Reacties