KUNST & CULTUUR

Jazz aan de Rotte

7913-jazz-aan-de-rotte

Vrijdag 1 maart, 20:00 uur: JAZZ aan de ROTTE met Ruzana Tsymbalova (viool)
Locatie: NIVON, Dirk Smitsstraat 76, Rotterdam
Bereikbaarheid: tram 7,8 Noorderbrug, parkeren gratis na 18u
Toegang gratis, vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld
JAZZ door Ruzana Tsymbalova (viool) met Cruise Control: Bart Egeter (piano), Ruud Bergamin (saxen), Dan Simon (bas), Julius Schulz (drums)
PLUS Willem schildert Rotterdam door Willem Bijl
Georganiseerd door Stichting Jazzplus

Ruzana Tsymbalova (viool), geboren in Rusland, komt uit een artistieke familie; haar vader is een professionele violist, haar moeder danseres en zangeres. Ruzana is opgegroeid op het podium. Vanaf haar tweede jaar trad ze op als danseres in de voorstellingen van haar ouders. Op zesjarige leeftijd leerde ze viool spelen. Zij voltooide haar klassieke opleiding in Rusland in 1994 cum laude. In 2003 kwam zij naar Nederland en studeerde aan Codarts, met Tango-muziek als specialisatie.

Lees verder

Dichters Voor Vrede Sluiten expositie La

7907-dichters-voor-vrede-sluiten-expositie-la-guerra-af
(Door Juan Heinsohn Huala)
Op zondag 17 februari 2019 staan op het podium van het Verhalenhuis Belvédère de Rotterdamse Dichters voor Vrede om[...]

Bauhaus in Boijmans: ‘gebombardeerd do

7892-bauhaus-in-boijmans-gebombardeerd-door-n-dimensionaal-stijlgeschut
(Door Ronald Glasbergen)
Museum Boijmans van Beuningen gaat 27 mei voor zeven jaar dicht voor vernieuwing en verbouwing. Tot die tijd zijn er [...]

Evelyn Wang winnaar Dolf Henkes Prijs 20

7891-evelyn-wang-winnaar-dolf-henkes-prijs-2019
Evelyn Taocheng Wang is de grote winnaar van de Dolf Henkes Prijs 2019, de tweejaarlijkse prijs uitgereikt aan een b[...]

Martin Jonkers: ‘Old ‘Ridders’ nev

7890-martin-jonkers-old-ridders-never-die
Proeflokaal De Ridder, momenteel De Riddert geheten, vierde het afgelopen jaar uitgebreid het 50 jarig bestaan. Aller[...]

Wereldgedichtenweek met als thema: Vrijh

7889-wereldgedichtenweek-met-als-thema-vrijheid
Tijdens de poëzieweek krijgt iedereen, die voor minstens 12.50 euro een dichtbundel koopt, een speciaal hiervoor do[...]

Mini-expo over Chinese Rotterdammers

7887-mini-expo-over-chinese-rotterdammers
Museum Rotterdam luidt het jaar van het Varken in met mini-expo over Chinese Rotterdammers De viering van het[...]

Robotgids voor kinderen in Boijmans

7883-robotgids-voor-kinderen-in-boijmans
Het Boijmans Kinderbestuur heeft een robothondje ontwikkeld. Hiermee kunnen kinderen een interactieve rondleiding vo[...]

Zesde editie TEC ART Rotterdam

7880-zesde-editie-tec-art-rotterdam
Welkom bij de 6e editie van TEC ART Rotterdam met 5 lange dagen en nachten bomvol exposities, robotics, talks, techno[...]

IFFR 2019: awards en winnaars

7872-iffr-2019-awards-en-winnaars
(Door van onze redacteur)
‘Present Perfect’ van Zhu Shengze heeft de Tiger Award 2019 gewonnen. Zhu Shengze componeerde de film geheel uit [...]

Leeskabinet: Recht, onrecht en de vlam d

7869-leeskabinet-recht-onrecht-en-de-vlam-der-gerechtigheid
Met speciale aandacht voor de relatie tussen Cleveringa en Piet Sanders, de oprichter van de juridische faculteit va[...]

Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties