VERBINDING

(Door Kees Versteeg)

Een van de opmerkelijkste beelden in Rotterdam is dat van Rigardus Rijnhout, bijgenaamd De Reus van Rotterdam (1922-1959). Het beeld staat in het wijkpark van het Oude Westen. Rigardus was 2 meter en 38 centimeter lang, woog 230 kilo en had schoenmaat 62. Het beeld is gemaakt door Herman Lamers.

Rigardus was zo lang vanwege een groeistoornis. Tijdens zijn leven viel hem veel spot en hoon ten deel. In eerste instantie denk je: is het niet raar om iemand te eren met een beeld vanwege een groeistoornis? Verdienen gebochelden en zware obesitaspatiënten dan ook niet een beeld? Maar er zit een eerlijk sentiment achter. Het is een uiting van volks mededogen voor degenen die afwijken. Het toont respect. Tolerantie. Het compenseert ook ons schaamtegevoel vanwege onze spotternijen.

Is het kunst? Figuratiever krijg je het niet, denk ik. De maker heeft er niet zijn oor voor hoeven af te snijden. Het is levensecht in de overtreffende trap. Ik heb er een nieuw woord voor verzonnen: Figurativissimo. Het is kunst die contact zoekt met het volk. Niets mis mee, met kunst die de zwakkeren bescherming biedt. Die compassie toont. Nu nog een politiek verzinnen die compassie toont met kunstenaars. Als die op hun beurt nu eens soft-abstract gingen, een traan in hun abstracte werken durfden te verwerken, wie weet hebben we dan zomaar ineens die derde stadsbrug.

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De sloopkogels van de Internationale

(door Kees Versteeg)


De brand in de Notre-Dame deed me ineens terugdenken aan de Koninginnekerk. Gesloopt in 1971. Hij stond aan de Boezemsingel in Crooswijk. In de verkiezing Mooiste Gesloopte Kerk kwam de Koninginnekerk als winnaar uit de bus.


D
e brand in de Notre-Dame is een ongeluk. Binnen een dag is 700 miljoen euro verzameld voor de wederopbouw. De sloop van de Koninginnekerk was daarentegen een geplande politieke misdaad.

De toenmalige PvdA-burgemeester Thomassen was een warm voorstander van de sloop. Er moest op die plek een niet-confessioneel bejaardenhuis komen. De sloop van de kerk riep in 1971 veel verzet op. Tegenstanders zeiden: ‘Wat de nazi’s lieten staan, dat gaat er nu wel aan.’

De linkse raad won. De sloop werd doorgezet. Er hangt een portret van Thomassen en zijn vrouw An in het Rijksmuseum. Misschien is de tijd nu rijp om er een bordje bij te zetten.

Met de tekst: ‘In de tijd dat Thomassen burgemeester was van Rotterdam, ontwikkelde de stad zich tot wereldhaven nummer één. Daarnaast was Thomassen ook een kopstuk in de politieke misdaad. Op de plaats waar ooit de Koninginnekerk stond, verhief hij Judas tot bouwmeester en noemde dat verheffing van het volk.’




  • Nieuw

  • Reacties