KOPSTOOT

Rijkdom

Rijkdom

Wie beseft
dat hij genoeg heeft,
is werkelijk rijk.


Citaat Lao Tse

Lees verder

Als je niet oplet

Als je niet oplet Deze muziek mag je niet spelen dat boek zou ik maar niet lezen die foto zou ik maar verscheuren[...]

‘Turkey today’

‘Turkey today’ (Vroeger zat er een gerenommeerde juweliersfirma Kan aan de Meent. Deze familiefirma onderscheidd[...]

'Promotie'

‘Promotie’ (Koningsdag: The day after) Van Prins Pils tot Koning Alcohol Jim Postma [...]

Lintjesregen

Lintjesregen Ieder jaar wordt het duidelijker Binnenkort ben ik in de gemeente de enige zonder lintje! Rob T[...]

Apotheker

Apotheker (Mijn oude heer droeg in de tijd dat er nog geen televisie was – laat staan computers – bij ons thuis [...]

Ken uzelf

Ken uzelf Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van de meeste illusies Gerd de Ley (Vlaams sch[...]

Sparta terug


Sparta terug Wat een commotie, na zes jaar promotie! Van kasteelboeren weer terug naar Kasteelheren! Jim Postm[...]

Angst

Angst Angst is de belangrijkste bron van (bij)geloof en één van de belangrijkste bronnen van wreedheid. Angst[...]

ZHZP'er

(Tijdens een lezing van de Rotterdamse Vereniging, die strijdt tegen armoede (ROSA) in onze stad vroeg een majoor van h[...]

Kwekken


Kwekken Draagt u niets bij aan de oplossing dan bent u een deel van het probleem Ergens gelezen [...]

Social media

KOPSTOOT

Irezumi

De –heel jaren zestig- behoorlijk door sex en geweld gefascineerde Yasuzô Masumura wist met zijn obsessies behoorlijk mooie films te maken. 'Irezumi' is er één van. 'Irezumi' dat zoveel betekent als tatoeage, gaat over een winkelierdochter die de benen neemt met een winkelbediende. Vervolgens wordt ze tot prostitué of geisha gemaakt.


Ze krijgt een tatoeage op haar rug die haar toch al niet al te fijne karakter nog wat scherpere kantjes geeft, of daar in de film als excuus voor wordt gebruikt.
De trailers die als extra op de DVD staan, laten nog wat meer typisch Matsomura (1924-1986) zien. Dat is bepaald niet typisch Japan.
Masumura studeerde weliswaar ijverig en veel in Japan, waaronder rechten en literatuur, maar ging daarna door naar Italië. Van 1951- 1953 studeerde hij film aan het Centro Sperimentale Di Cinematografia. Hij zei erover: Na twee jaar Europa beleefd te hebben wilde ik mooie, vitale en sterke mensen die ik daar leerde kennen portretteren. Dat bleef hij doen in zijn Japanse films. Zo lopen er meerdere culturen door zijn films heen. Hij is niet de enige bij wie dat gebeurde. Van Gogh was weg van Japanse prenten. De voorbeelden zijn legio. Het maakt uit. Soms wordt iets door weten mooier, soms ook niet.

(door Ronald G)


  • Nieuw

  • Reacties