COLUMNS

Altijd weer die religie

8368-altijd-weer-die-religie
(Door Ronald Sørensen)

Laatst las ik het volgende: “Als de Islam de religie van de vrede is, waarom is er dan altijd oorlog in het Midden Oosten?”

Een plausibele vraag lijkt me.

Op de school waar ik zo lang en zo plezierig gewerkt heb, bemerkte al heel lang geleden de eerste spanningen, toen een meisje nadat ze een lokaal inging huilend terugkwam. “Wat is er meid? ”vroeg ik. “Er is op mijn bank geschreven meneer” antwoordde ze. “Ze weten dat het mijn plek is”.

“Wat staat er ?”vroeg ik nadat ik de op het eerste gezicht Turkse tekst gezien had. “Er staat “alevitisch varken” meneer”. Een rede voor mij om en de rector te waarschuwen en me te gaan verdiepen in het Alevietisme.

Alevieten zijn in onze ogen erg gematigde moslims. Ze nemen de regels niet zo nauw. Een enkel biertje moet kunnen en een broodje tijdens de Ramadan is ook geen echt probleem. De door veel Europeanen zo gewenste gematigde Islam bestaat dus al eeuwen.

Wat ook van groot belang is dat de vrouwen niet 100% ondergeschikt zijn aan de mannen. Toen ik zag en las dat in de Koerdische milities, die vochten tegen IS ook vrouwen meevochten, wist ik voldoende. Ook in het Noorden van Syrië zijn de Koerden over het algemeen alevitisch. Een reden temeer om zich met hand en tand tegen de radicale moslims te verzetten, want die zien hen als afvalligen en daarvoor bestaat maar één straf : “Onthoofding met een zwaard” zoals in die kinderboekjes zo duidelijk omschreven staat.

Waarschijnlijk is dat ook de reden, waarom moslims zich heel druk maken over het lot van de “Palestijnen”, maar dat de meestal alevitische Koerden op geen enkele steun kunnen rekenen.

In Turkije is dat een reden om hen te discrimineren. Sterker zelfs in ons land spelen die tegenstellingen nog een grote rol, zoals mijn leerlinge al meer dan dertig jaar geleden ondervond.

Met Erdogan is de streng Islamitische politiek weer langzaam maar zeker geherintroduceerd. De religieuze vrijheid, die door Kemal Attaturk ( in ieder alevitisch centrum hangt zijn portret) werd ingevoerd is geduldig maar resoluut de nek omgedraaid. Omdat de Koerden streven naar autonomie en over het algemeen alevitisch zijn snijdt het kromzwaard van de Turkse heerser Erdogan dus aan twee kanten.

De inval in Noord Syrië lag dus voor de hand, want een autonoom Koerdisch gebied van waaruit de Koerden in Oost Turkije gesteund kunnen worden is een waren nachtmerrie en kan de Turkse Koerden alleen sterken in hun strijd.

Maar toen kwam Assad en die riep: Tot hier en niet verder. Zijn in de strijd gelouterde en geharde leger wacht het Turkse leger op en de wereld houdt haar adem in, omdat Assad de steun van Poetin heeft. Die weet nog dat de Turken een Russisch vliegtuig hebben neergehaald en plaatst nu troepen tussen de Turken en de Syriërs. Troepen die sympathie voor de Syriërs hebben.

Is het optreden van Assad erg onverwacht? Ook voor hem snijdt het kromzwaard aan twee kanten. Hij herovert zijn gezag in Noord- Syrië en hij doet niet anders dan andere moslims ook altijd doen: Hij toont religieuze solidariteit. Hij is Aleviet!

Lees verder

Forum en Leefbaar – natuurlijk samen

8349-forum-en-leefbaar-natuurlijk-samen
(Door Ronald Sørensen)
Politiek gaat over resultaten halen. Wil je dat in ons land doen, dan moet dat – of je het nu leuk vindt of niet [...]

Gemeente jaagt burgers in het harnas teg

8344-gemeente-jaagt-burgers-in-het-harnas-tegen-energietransitie
(Door Han van der Horst)
In de wijk Bospolder-Tussendijken vindt, blijkens een artikel in de NRC een challenge wokken met inductie p[...]

Een Maakbare Stad

8326-een-maakbare-stad
(Door Geert-Jan Laan)
Ruim een week is nu de tijding bekend dat Rotterdam vanwege een uiterst ondoordacht plan op een strop van zo'n 200 [...]

Over de Kunst van het Samenleven

8325-over-de-kunst-van-het-samenleven
(Door Rein Heijne)
Kort geleden stond mijn beschouwing Kan kunst de wereld redden? op deze site met daarin een pleidooi om meer aandac[...]

Mobiliseren nu, dus groen op straat

8314-mobiliseren-nu-dus-groen-op-straat
(Door Ronald Sørensen)
Mijn schoonzusje trouwde met een Spanjaard en verhuisde naar Spanje dat toen nog zuchtte onder het juk van Franco. E[...]

Brief aan de bestuursvoorzitter van Enec

8310-brief-aan-de-bestuursvoorzitter-van-eneco-bv
(Door Han van der Horst)
Brief aan de bestuursvoorzitter van Eneco BV Aan Ruud Sondag, voorzitter bestuur Eneco BV Geachte heer Sondag, Het [...]

Hoe bevrijdend is modest fashion?

8306-hoe-bevrijdend-is-modest-fashion
(Door Han van der Horst)
In het Stedelijk Museum Schiedam is tot 9 februari een grote tentoonstelling te zien rond het fenomeen modest fashion[...]

Doordewijks werkt aan sociale samenhang

8293-doordewijks-werkt-aan-sociale-samenhang-in-rotterdamse-buurten
(Door Dorothée Evertman)
De groei van de grote steden ten koste van het platteland blijft doorgaan. In sommige opzichten wordt Rotterdam daar [...]

De stad in de hoofdrol

8292-de-stad-in-de-hoofdrol
(Door Han van der Horst)
Kun je de stad zelf een dragende rol geven in je theaterproductie? Deze uitdaging is de Schiedamse toneelgroep De St[...]

Wenzel vs Carasso of wat boksen en kunst

8286-wenzel-vs-carasso-of-wat-boksen-en-kunst-gemeen-hebben
(Door Han van der Horst)
De jeneverstad moest het afleggen tegen de Maasstad afgelopen zaterdagavond in de boksring van het Stedelijk Museum [...]

Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties