Havengelden zijn de slagroom op de taart

(Door Hans Roodenburg)

De Rotterdamse haven zal voor zeeschepen en binnenvaart in het algemeen nietduurder worden. De havengelden blijven volgend jaargemiddeld genomen op hetzelfdeniveau als dit jaar.


Deze grootste inkomstenbron van het Havenbedrijf Rotterdam roept meteen de vraag op hoe belangrijk de haven is voor de Rotterdamse samenleving. Dat belang wordt vaak onderschat bij de mensen die niet in de haven werken.

Zowel gevoelsmatig als harde cijfers geeft aan dat de stad héél veel slechter af zou zijn als zij geen inkomsten uit de haven had. Dat nog afgezien van het allerbelangrijkste economische gegeven dat de directe werkgelegenheid al circa 90.000 arbeidsplaatsen omvat en dat de nationale schatkist aardig meepikt dankzij allerlei belastingen (onder meer btw).


Grootste deel

De havengelden in Rotterdam maken het grootste deel uit van de inkomsten van het Havenbedrijf. Als goede tweede zijn dat de opbrengsten uit huur, erfpacht en kadegelden. Uit de uiteindelijke winst (het saldo van baten en lasten) is in 2010 ruim 45 miljoen euro aan de gemeente Rotterdam afgedragen.

Dit ‘havendouceurtje’ wordt weer verwerkt in de totale uitgaven van 4,4 miljard euro van de gemeente Rotterdam. Daarvan komt uit de ruif van de nationale overheid al ruim een miljard. Het grootste deel van de rest komt uit eigen gemeentelijke belastingopbrengsten (zoals ozb) en heffingen die het havenbedrijfsleven ook betaalt.

De jaarlijkse ‘havenbron’ van 45 miljoen via het Havenbedrijf Rotterdam lijkt daarin een marginale rol te spelen. Maar niks is minder waar. Als aan dat bedrag ‘etiketjes’ worden geplakt in de Rotterdamse uitgaven dan kunnen daarmee bijvoorbeeld alle kosten worden gefinancierd voor ‘toezicht en handhaving (netto 40 miljoen), óf het allergrootste deel van de ‘brandweerzorg en crisisbeheersing’ (netto 56,7 miljoen), óf de bijzondere bijstand (29 miljoen) en de bibliotheken (23 miljoen) bijna samen.


Cultuursubsidie

Gezien de discussies is het ook heel interessant om de ‘havenwinst’ voor de gemeente Rotterdam af te zetten op de (gemeentelijke) subsidieverlening aan de cultuur. Welnu die bedraagt (begroting 2010) 108 miljoen. Dus met het ‘havendividend’ kan de gemeente Rotterdam nog niet eens de helft van de cultuursubsidies financieren.

Aangetekend moet worden dat deze rekenexercities onze benoemingen zijn omdat alles wat er bij Rotterdam binnenkomt ook weer wordt verdeeld in de uitgaven. Toch geeft het ‘etiketteren’ van de uitgavenposten een goed besef van het inkomstenbelang van de haven voor de stad.

In het verleden werd door sommige economen en politici wel een geopperd dat Rotterdam meer een kennishaven moest worden dan een ‘tonnenhaven’. Welnu als alle grote schepen (tonnen dus!) niet meer Rotterdam zouden aandoen, zou dat rampzalig zijn voor de Rotterdamse en nationale economie. Bovendien vergen efficiënte goederenoverslag en de

petrochemie steeds meer kennis.


Korting

Door inflatie zouden de havengelden van Rotterdam volgend jaar met 3 procent moeten worden verhoogd maar door het geven van een gelijksoortige eenmalige korting blijven zij over de hele breedte gezien op hetzelfde niveau als dit jaar. Wel wordt bij het direct doorverschepen van containers (zogenoemde zee-zeeoverslag) een forse korting geboden en ook aan de schone binnenvaartschepen. Die kortingen worden weer terugverdiend door andere havengelden iets te verhogen.

Wel is afgesproken dat de tarieven alsnog worden herzien (toch verhoogd) als volgend jaar sprake is van een krimp in een van de sectoren (natte bulk, droge bulk, containers, breakbulk).

Flinke kortingen krijgen voorts zeeschepen en binnenvaartschepen die (vrijwillig) voor het Green Award zijn gecertificeerd.


Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De geschiedenis van water



The history of water

‘The history of water’
has never been written

Until today

The history of water
is now being written
by a small fountain
at the end of Henszlemann Imre utca,
in the city of Budapest,
Hungary

- with bright blue water from the Danube

And what a page-turner it is!

(Piccalilly)


  • Nieuw

  • Reacties