Gezamenlijke voorbereidingen verkeersmanagement rond mogelijke no-deal Brexit

(Door Port of Rotterdam)

Samen met alle partners zoals Douane, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, Portbase en de betrokken gemeenten wordt weer hard gewerkt aan de voorbereiding op een eventuele no-deal Brexit op 31 oktober 2019. Het doel van deze gecoördineerde actie is om oponthoud als gevolg van extra douaneformaliteiten op ferryterminals van Rotterdam en Vlaardingen tot een minimum te beperken.


Brexit flyer actie

Hiervoor worden zogenoemde verkeerscirculatieplannen gemaakt en parkeerlocaties ingericht voor vrachtwagens waarvan de papieren niet voldoen aan de nieuwe douaneformaliteiten zodra het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treedt.

Wees goed voorbereid!
Exporteurs en importeurs moeten afspraken maken wie hun lading van of naar het VK vooraf digitaal voormeldt via Portbase. Dit kunnen zij zelf doen of uitbesteden aan een tussenpersoon, zoals een expediteur, douaneagent of vervoerder. Alle ferryterminals en het merendeel van de shortseaterminals stellen dit verplicht. Via deze Nederlandse ketenoplossing voor Brexit reist lading snel en zonder onnodig oponthoud door douanezaken van en naar het VK, ook na de Brexit.

Get Ready for Brexit: zo ga je snel via de Nederlandse havens

Geen douanedocument, geen voormelding, geen oversteek
Voor vrachtwagens waarvan de papieren niet op orde zijn, worden de komende weken de bufferparkeerlocaties weer opgebouwd. Op deze tijdelijke locaties kunnen vrachtwagenchauffeurs contact opnemen met hun opdrachtgever of transportplanner om de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde krijgen. Deze tijdelijke bufferparkeerlocaties staan gemarkeerd op onderstaande kaart. Indien deze extra capaciteit onverhoopt ontoereikend zou zijn, hebben partijen extra overloopgebieden achter de hand. Bovendien heeft Rijkswaterstaat in overleg met alle partijen verkeerscirculatieplannen gemaakt om een goede doorstroming te borgen.

Brexit havenkaart met tijdelijke vrachtwagen parkeerplaatsen

TIJDELIJKE VRACHTWAGENPARKEERPLAATSEN BREXIT

Doorstroming verkeer
Er is voor elke terminal en omgeving een verkeersplan opgesteld met maatregelen om de mogelijke overlast van vrachtwagens te beperken. Dit verkeersplan heeft tot doel dat de doorstroming van het lokale en regionale verkeer op gang blijft. Dit doen we door het vrachtverkeer dat de papieren niet op orde heeft naar een aangewezen parkeerlocatie te begeleiden en wachtrijvorming bij de terminals te voorkomen.

Bufferparkeerlocaties inrichten
Rijkswaterstaat richt in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de gemeente Vlaardingen, de gemeente Velsen, en de provincie Zuid-Holland in totaal 6 bufferparkeerlocaties in. Al deze tijdelijke locaties zijn voorzien van een omheining, verlichting, sanitaire voorzieningen en beveiliging. Van de circa 54 miljoen ton goederen die jaarlijks worden verhandeld tussen het VK en Nederland gaat circa 40 miljoen ton via de Rotterdamse haven, vooral via ferry- en shortseatransport. Zodra Brexit een feit is, vormen de Nederlandse zeehavens voor het VK een EU-buitengrens. Voor het goederenverkeer via de Nederlandse havens betekent dit onherroepelijk douaneformaliteiten. Bij een no-deal Brexit geldt dit per direct.

Rotterdam, Hoek van Holland en Vlaardingen
Op de noordoever in Hoek van Holland heeft de gemeente Rotterdam het terrein Oranjeheuvel gerealiseerd. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferryterminal in Hoek van Holland. Rijkswaterstaat heeft daar ruimte gerealiseerd voor circa 200 vrachtwagens. In Maasdijk, gemeente Westland, heeft Rijkswaterstaat een bufferlocatie voor circa 24 vrachtwagens ingericht. In de gemeente Vlaardingen worden op het DFDS-terrein 80 plekken gerealiseerd. Daarnaast wordt aan de Waterleidingstraat een secundaire opvanglocatie ingericht voor circa 80 vrachtwagens.

Op de zuidoever worden in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam bufferparkeerlocaties ingericht aan de Moezelweg. Het grootste terrein aan de Moezelweg biedt ruimte aan circa 280 vrachtwagens. Dit terrein ligt in de nabijheid van de ferry- en shortseaterminals die opereren vanuit havengebieden Europoort en Rozenburg. Het terrein is goed bereikbaar vanaf de snelweg A15, zowel vanuit oostelijke als westelijke richting.

IJmuiden
Rijkswaterstaat richt samen met gemeente Velsen en Zeehaven IJmuiden een parkeerlocatie in op het ‘Blokkenterrein’ (opslagterrein van Rijkswaterstaat) aan de Zandvoortstraat in IJmuiden. Op deze tijdelijke locatie kunnen vrachtwagenchauffeurs in overleg met hun opdrachtgever of transportplanner de noodzakelijke formaliteiten alsnog in orde maken zonder (parkeer)overlast te veroorzaken. De tijdelijke parkeergelegenheid heeft capaciteit voor 45 vrachtwagens.

Get ready for Brexit

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Stad en platteland

Het verhaal is van Annie Proulx. Het staat in 'Heart Stories'. Het gaat over Lime, een jongeman met rood haar en een soort innerlijk vuur dat erop lijkt 'of hij snel van binnen op aan het branden is'.

Een vuur dat sommige vrouwen aantrekkelijk vinden. Lime is met zijn vriendin Charlotte buiten de stad gaan wonen. Ze droomden dat ze daar een handeltje in Peruviaanse poncho's op konden zetten. Dat plan mislukt, maar dankzij het geld van de ouders van Charlotte overleven ze. Lime heeft in de heuvels een groep verlopen eenzelvige landbouwers gevonden die op woensdagavond fantastische zelf geschreven muziek maken. Hillbillymuziek, origineel en ontroerend goed gespeeld. De muzikanten zijn stug en weinig spraakzaam, maar ze staan hem toe dat hij meespeelt. Hij ontdekt dat de zangeres, een goed in het vet zittende, maar mooie jongedame, de schrijfster van de songs is. Haar vader speelt ook mee. De enige keer dat hij overdag langs komt, is zij alleen. Hij verleidt haar. Als haar huisgenoten waaronder haar vader, thuiskomen van het werk op het land en hen ontdekken, roept hij dat hij van haar houdt. Op dat moment ontdekt hij dat de man waarvan hij dacht dat het haar vader was, haar echtgenoot is. Hij rent voor zijn leven en keert er nooit meer terug.

  • Nieuw

  • Reacties