Vasthouden kan dodelijk zijn

8229-vasthouden-kan-dodelijk-zijn (Door Ronald Sørensen)

De politie heeft bij het arresteren van een verdachte diverse manieren om een persoon tegen de grond te werken. Moeilijk omdat het naar de grond werken alleen gebeurt bij mensen die dat absoluut niet toelaten en met alles want in hen zit tegenwerken.

Als iemand geboeid op de grond ligt is het gevaar geweken, tenminste als het arresteren door professionals wordt gedaan. Een nekklem kan en mag niet te lang worden vastgehouden. Dat wordt duidelijk als we de judoterm gebruiken: een verwurging. Een tegenstander wordt door middel van het afsluiten van de luchttoevoer gedwongen zich gewonnen te geven. Iedere judoka weet hoe dat moet: door het geven van twee of meerdere tikjes. Dat betekent: ik geef het op je hebt gewonnen en direct wordt de afgesloten luchtpijp weer ontsloten.

Er is echter nog een manier om de tegenstander door middel van het afsluiten van de luchttoevoer te verwurgen. Zorg ervoor dat hij zijn middenrif niet kan gebruiken om te ademen. De meest gebruikelijke manier om dat te doen is met jouw borst op de borst van de tegenstander drukken op het moment dat hij uitademt. Je voorkomst gewoon dat hij zijn longen weer vol kan zuigen zonder je handen te gebruiken.

De beschreven situatie komt niet veel voor, maar kan na het aanzetten van de eerste houdgreep (kesa katame) – die dertig seconden moet worden volgehouden – tot snelle overgave leiden.

Anton Geesink werd met deze houdgreep in 1964 olympisch kampioen; zonder de verwurging overigens, omdat het breken van de houdgreep door omkieperen voor een geoefende tegenstander makkelijker wordt als de verwurging wordt geprobeerd.

Kern van de zaak is dus dat op de borst drukken verwurgend werkt en dus de dood kan veroorzaken. Alle judoka, worstelaars en politieagenten moeten hiervan weten.

Op het nieuws is diverse malen getoond dat publiek de politie helpt bij het arresteren van een verdachte. De helpers worden zelfs door de politie bedankt, evenals de man die in Rotterdam Noord een dronken schaderijder uit de auto trok. De politie zegt dan ook grijp in maar wacht daarna op ons. Ik denk dat het zo gegaan is in Assen. Alleen……… zitten op iemand voorkomt dat hij kan ademen. Het feit dat de politie de vijf verdachten vrij heeft gelaten pleit voor een helaas noodlottige gang van zaken. Maar wat als één van de vijf een geoefend judoka is? Is er dan nog sprake van een ongeluk? De toekomst zal het leren.

Op een niet nader te noemen met belastinggeld onderhouden linkse propaganda site wist iemand het al. Een lynch mob in Assen en iedereen behalve de auteur zelf was te laf om dat te zien. Ach ja, ieder woord erover is er één te veel.

Jan Tak :
Niet zo snel Ronald alleen de woorden "Lynch Mob" zijn terug genomen cq afgezwakt tot:

"Nogmaals: een dove man wordt betrapt bij het plegen van een zedenmisdrijf midden op de dag op een speelplaats. Vijf man komen erop af en binnen een half uur ligt hij om vooralsnog onbekende redenen dood op de grond. Wat zou een kansberekening opleveren voor zo’n samenloop van omstandigheden? "

Dat noem ik niet "de woorden terug nemen", maar er schijterig er een andere draai aangeven.
Ach ik noem de man niet een ... maar wat schatten jullie dat ik bedoel?

woensdag 28 aug 2019

Ronald Sörensen :
Op de linkse propaganda site heeft de bedenker van de "lynch mob" zijn woorden teruggenomen.

woensdag 28 aug 2019

van de uitgever :
UW BIJDRAGE IS NODIG
RV&M -met name de infrastructuur van de website- wordt gefinancierd door bijdragen van lezers, sympathisanten, advertenties en dergelijken. U kunt Rotterdam Vandaag & Morgen steunen met eenmalige bijdrage van €10, €25, €50 of een bedrag naar keuze of met een periodieke overschrijving van €2 of €5 of €10 per maand. Naar bankrekening nummer NL55INGB 0009 2593 29 t.n.v. Stichting Third Road o.v.v. Bijdrage RV&M

maandag 26 aug 2019

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Schreven de goden de Illias en mensen de Odyssee?

Julian Jaynes (1920-1997) was een Amerikaans psycholoog en een avontuurlijk wetenschapper van groot formaat.

Ik citeer uit Wikipedia:

Jaynes was eén van de eersten die een bewustzijnstheorie als puur wetenschappelijk propageerde. In zijn boek The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind uit 1976 beschrijft hij zijn "bicameral mind", ofwel bicamerale of tweekamerige geest, theorie.

Jaynes opvatting is dat de twee hersenhelften, tot circa 3000 jaar geleden, vrijwel onafhankelijk van elkaar hebben gewerkt. In die tijd zouden mensen onbewust zijn geweest en hebben geleden onder het fenomeen ‘stemmen horen’ en andere soorten hallucinaties en zelfs onder vormen van dissociatie zoals die van de meervoudige persoonlijkheid.

De doorbraak van ‘bicamerale geest’ tot bewustzijn zou ongeveer 2700 jaar geleden, ten gevolge van de opkomst van geschreven en gelezen teksten en de spraakevolutie van de oude Grieken, hebben plaatsgevonden. In die tijd, zesde eeuw voor onze jaartelling, werden door de Grieken de democratie en natuurfilosofie ontwikkeld, dat hij ziet als een bewijs voor zijn theorie.

Wanneer we dus, aldus Jaynes, deze definitie volgen, zouden we moeten inzien dat geen van de personages in bijvoorbeeld de Ilias een bewustzijn had. Woorden worden erin niet figuurlijk maar in hun letterlijke oorspronkelijke betekenis gebruikt. ‘Psyche’ betekent adem, niet ziel, geest of bewustzijn; ‘thumus’ betekent beweging/trilling, niet emotie; ‘nous’ betekent waarneming, niet voorstellingsvermogen enz.

Jaynes neemt aan dat de wereld van de Ilias van voor 3500 jaar geleden gedomineerd werd door een tweedelige 'bicamerale geest', waarvan de rechterhelft uitvoerend is en god heette en een linkerhelft die volgzaam was en mens werd genoemd. Het waren de goden die de mensen direct of indirect (via priesters etc.) bevelen tot handelen gaven.

De 'bicamerale mens', aldus Jaynes, ontstond zo'n 11000 jaar geleden ten noorden van de zee van Galilea waar toentertijd een theocratisch georganiseerde nederzetting was gevestigd. Deze samenlevingsvorm verspreidde zich gestaag. De bicamerale beschavingen ondergingen zo'n 3500 jaar geleden geweldige culturele (uitvinding en verspreiding van het schrift) en vulkanische uitbarstingen die vele koninkrijken uiteen deed vallen. In deze chaos kon alleen het bewustzijn zich handhaven. Deze verandering wordt, volgens Jaynes, verhaald in de Odyssee die een eeuw later dan de Ilias werd geschreven. Hierin vinden we bewuste personen en psyche, nous en thumus als metaforen van bewustzijn. Tot zover Jaynes.

(door Kees Versteeg)

De foto is van azquotes.com

  • Nieuw

  • Reacties