Faust

7035-faust (Door Ronald Sörensen)

Ik moest aan dit meesterwerk van Goethe denken toen ik de foto zag bij de totstandkoming van het links-islamitische blok in onze stad. Faust was een mythische dokter, die om bovennatuurlijke kennis te verkrijgen een pact met de duivel sloot. Het gaat hem goed af, maar uiteindelijk komt de afrekening! Hij verliest zijn ziel.

Linkse partijen gaan uit van– ik ben het volkomen met ze eens – het gelijkwaardigheid principe. Ieder mens is gelijkwaardig aan de ander. Uitgangspunten zijn de grondwet en de universele rechten van de mens. Buiten dat geen enkel Islamitisch land die rechten erkent (Caïro declaration) heeft de inspiratiebron van Nida ook nogal rigide regels als het over vrouwen en daarmee onze grondwet gaat.

Volgens de islamitische doctrine is de vrouw ondergeschikt aan de man (soera 2:228 ). Volgens de islamitische doctrine hebben vrouwen slechts de helft van de rechten van een man: dit betekent bij de rechtbank dat haar getuigenis slechts de helft waard is als die van de man (soera 2:282 ); bij een erfenis erft zij slechts de helft (soera 4:12). De islam staat “veelwijverij” toe: een man kan tot 4 vrouwen per keer trouwen (soera 4:3). Een man kan van zijn vrouw scheiden door het uitspreken van een paar woorden. De vrouw heeft  niet hetzelfde recht. Zo´n afwijzing kan tweemaal worden gedaan (soera 2:229).

Over seks is de Koran ook duidelijk. Uw vrouwen zijn een akker voor u – komt daarom tot uw akker, zoals het je behaagt en doet goed voor jezelf en vrees God en weet, dat je Hem zult ontmoeten en geef goede tijdingen aan de gelovigen (soera 2:223).

Nu kan ik ook wel alle antisemitische passages gaan citeren, de passages waarin staat dat vrouwen getuchtigd mogen worden en de passages waarin andersdenkenden worden bedreigd, maar dan ben ik voorlopig nog lang niet klaar.

Laat ik eindigen met Soera 6:113 dat ongelovigen (die linkse bondgenoten van Nida dus) de slechtste zijn van alle schepselen. Logisch dat ze “aangepakt” moeten worden.

Nou zou je kunnen beweren, dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend, maar dat klopt in dit geval niet. In de Koran staat ook een verbod op het gebruik van alcohol en daar houden de aanhangers van Nida zich erg goed aan, zelfs die verderfelijke ongelovigen (ook de linkse) worden als ze te gast zijn alcohol ontzegd. En ook het verbod op het eten van o.a. varkensvlees wordt uiterst consensieus gevolgd. Waarom die andere zaken dan niet?

Iedere moslim wil volgens de burgermeester een beetje op Mohammed lijken. Misschien moeten Barbara en Judith even in hun gedachten teruggaan naar de tijd waarin ze negen waren. Het grote voorbeeld van hun bondgenoot consumeerde toen het huwelijk met Aicha, die hij twee jaar daarvoor gehuwd had als zijn dertiende vrouw.

Toen Faust zijn bondgenootschap met Mefisto sloot, leek het best een aardige man. Hij kwam redelijk over, stelde Faust gerust en gaf hem speciale gaven, maar toen kwam uiteindelijk de afrekening.

Nu is het vervelende bij het Links-Islamitische blok dat zij de rekening niet betaalt, maar dat de Rotterdammers de klos zijn!

Jan Tak :
Nou zo stiekem gaat het ook weer niet Jeroen ik heb heel wat mohammedanen aan de alcohol gezien zowel hier als daar.
Moet ik terug denken aan jaren geleden toen ik met een aantal collega's in Arnhem moest overnachten. Na een hapje eten besloten we tot een kroegentocht door het Spijkerkwartier met als regel in iedere kroeg op de route één pilsje. Ach wisten de mannen veel hoever kroegen daar waren.
En zo kwamen we ook langs een Turks Koffiehuis, die wilden ze overslaan maar hoho heren ook dit is een kroeg dus wij naar binnen.
De aanwezige Turken schrokken zich het l.zerus, de meesten zaten met een flesje Heineken en achter de tap stond een kind van een jaar of 16 die werd al gelijk de bezemkast in gestuurd en toen we nog eens rondkeken stonden er ineens minder flesjes op de tafeltjes.
We kregen daar toen een heel andere kijk op moslims en alcohol.
Affijn we hebben tergend langzaam onze flesjes genuttigd met als aanblik een stel nerveuze snorrendraaiers en wij wachtend tot het kind weer uit de bezemkast kwam.

zaterdag 24 feb 2018

Jeroen Waardenburg :
Nou zou je kunnen beweren, dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend, maar dat klopt in dit geval niet. In de Koran staat ook een verbod op het gebruik van alcohol en daar houden de aanhangers van Nida zich erg goed aan, zelfs die verderfelijke ongelovigen (ook de linkse) worden als ze te gast zijn alcohol ontzegd. En ook het verbod op het eten van o.a. varkensvlees wordt uiterst consensieus gevolgd. CITAAT,

Tja in het openbaar maar stiekem,maar daar zijn het ook ongelovigen voor die mohammedanen.
De hypocratie druipt er af........ het kan verkeren zei Bredero.

vrijdag 23 feb 2018

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

De mooiste gedichten van de wereld 4

50 dichters kiezen hun favoriete gedicht uit de schatkamers van Poetry International en vertellen waarom.

Jana Beranová over Vasko Popa


Een kleine hommage

Het is 1970, het 1e jaar van Poetry International.
Voor vertalingen is nog weinig geregeld. Ik lees
dat mijn landgenoot Miroslav Holub uit het Duits
is vertaald en bel op. Martin Mooij vraagt mij om
te komen. Holub kreeg van het toenmalig regiem
geen uitreisvisum. maar omdat ik ook uit andere
Slavische talen kan vertalen, bevind ik me opeens
tussen de werelddichters.

Eén kijkt me aan met van die droeve wolvenogen.
Ik wist toen nog niet dat wolven een belangrijke
rol speelden in zijn Roemeens-Servische cultuur.
Het is Vasko Popa en hij leest die avond uit
‘Spelen’ voor. Poëzie als spel met ons bestaan.
Ik lees en herlees. Tuimel van verbazing naar
verbazing. Het is Beckett, maar menselijker.
Een stoelpoot die lief gebaart! Ik zie een
keukenstoel. Allicht, fauteuils hebben armen.
Absurd. Een merkwaardige herkenning.

Van het eerste festival is op papier weinig
overgebleven, maar ‘Spelen’ zijn in mijn
vertaling opgenomen in Machine van
woorden (1975), de eerste boekuitgave
van Poetry International.

In 1974, toen hij de wolvengedichten las,
kocht ik voor hem een vaatje haringen – Popa
was dol op Hollandse nieuwe. Bij het afscheid
op Schiphol struikelde ik, het vaatje viel op de
grond en rolde naar hem toe. Hij gaf het een
tik, vaatje rolde terug en ik kon het alsnog
feestelijk overhandigen. Aan het eind van zijn
leven, hoorde ik jaren later, zat hij in winterjas
op een stoel midden in de kamer te wachten
op de dood. Dat was weer een andere stoel.



vertaling: Jana Beranová

Popa was 6x gast op Poetry International


  • Nieuw

  • Reacties