Oud-Raadsledendag

5551-oud-raadsledendag (Door ManuelKneepkens)
Vorig jaar op de Oud-Raadsledendag bezochten we het nieuwe Centraal Station, de Haaienbek.

,,Waar gaat u heen, meneer K.?’’
,,Naar de haaien mevrouw, net als u…’’
,,Nee, meneer K. u gaat naar 020, naar Amsterdam
maar dat durft u niet te zeggen!’’


Ditmaal was het de nieuwste icoon, de Markthal. Een gebouw, dat qua architectuur nauwelijks doet denken aan de Markthallen in Portugal en Spanje, waar men de idee heeft opgedaan, maar nog het meest aan een jaren dertig Zeppelin-hal, zeker wat de kolossale omvang betreft.


We bezochten een penthouse in de nok van het gebouw met een (winderig) balkon dat uitzicht had op de Laurenskerk en de ‘gewone’ markt aan de Binnenrotte. Het had de bewoonster al met al een miljoen euro gekost. Ik vond niet dat je dat er aan af zag (een erg laag plafond, bv.)
En we spraken met een Markthal-ondernemer. De uitbaatster van de stroopwafelkraam. Die toonde zich tevreden. Veel toeristen kwamen naar haar ‘kraam’ voor dit typisch Nederlands product.

Aandacht werd ook besteed aan het kunstwerk op aluminiumplaat, dat heel de binnenkant van de Markthal bestrijkt en de diverse voedselproducten weergeeft die in de hal te verkrijgen zijn. Daarbij is goed gekeken naar de stillevens van de meesters uit de gouden eeuw. Maar ook naar de Sixtijnse kapel. Een afbeelding van God kón niet volgens onze gids, dus daarom maar een van de zon… Kortom, de betiteling ‘koopkathedraal’ waarmee de immer spotzuchtige Rotterdammer deze ‘Tempel van Mercurius’ heeft opgezadeld, blijkt zeer ter zake.

In het restaurant ‘De Wereld van Smaak’ kregen wij vervolgens een powerpoint-presentatie van de architect Winy Maas. In snel tempo ging deze door de projecten van architectuurbureau MRDV in de regio: De Bibliotheek van Spijkenisse; de Blauwe Huisjes boven op het dak van een pand in Delfshaven en uitgebreid natuurlijk de Markthal zelf.

En last but not least kregen we te zien… ‘de Bloempot’, het project waarover nog in de gemeenteraad moet worden besloten. Een nieuw publiek toegankelijk depot van het museum Boijmans-van Beuningen en waar miljoenen voor wordt uitgetrokken. Het heeft de vorm heeft van een kolossale bloempot, waarvan de buitenkant geheel uit spiegels bestaat. Letterlijk een schitterend gebouw.
Ook dit gebouw was weer een absoluut noodzakelijke icoon volgens Winy Maas van de Winy Maashal. Hierna moest onze architectuurtycoon er snel vandoor naar een volgende afspraak. Zodat we niet aan een discussie toekwamen. Jammer.

Want wat is dat toch met Rotterdam, die niet te lessen dorst naar iconen?
De Erasmusbrug, de ss Rotterdam, het Haaienbek-station, de Markthal en nu weer de Bloempot?
Zeker, we hebben een Russisch orthodox kerkje en een Grieks orthodox kerkje,
beide vol iconen. Daar buiten wil er ook nog wel eens een icoon hangen in een katholieke kerk. Maar dan heb je het wel gehad. Dus voor de hand ligt deze Rotterdamse iconenzucht bepaald niet.

Wonderlijk, op alles en nog wat wordt heden door de gemeente Rotterdam bezuinigd, niet in het minst op Kunst & Cultuur maar voor de Bloempot blijken miljoenen beschikbaar.
Is het zich zo trots ‘nuchter en zakelijk’ noemende Rotterdam eigenlijk ergens in de diepte toch heel religieus?
Wil het zichzelf aanbidden?

Schrijf uw reactie








Type de code over:


Social media

KOPSTOOT

Van een hele klas keerden vier leerlingen terug

(Door Hans Roodenburg)

De Stichting Loods24 en Joods Kindermonument kunnen nog wel even doorgaan met het plaatsen in Rotterdam van zogenoemde Stolpersteine. Dat gebeurt op verzoek. In de Tweede Wereldoorlog zijn er ruim 100.000 Joden in Nederland door de nazi’s vermoord. Vandaag en morgen worden er weer 35 Stolpersteinen geplaatst in Rotterdam.

Na Amsterdam en Den Haag was Rotterdam met circa 13.000 Joodse inwoners de derde stad met de meeste Joodse inwoners aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Van hen zijn er bijna 10.500 Rotterdammers vermoord in de nazikampen. Het merendeel woonde in het oude gebombardeerde centrum.

Vanaf het uitbreken van de oorlog werd de Joodse gemeenschap geconfronteerd met allerlei maatregelen. Volgens de site van de Stichting Loods24 moet men denken aan Joodse kinderen die naar eigen scholen moesten, het dragen van de Davidsster en borden met opschriften als ‘Joden niet gewenscht’ of ‘Voor Joden verboden’, die de Joodse inwoners van de stad steeds verder uitsloten.

De in totaal 35 Stolpersteine worden in deze dagen geplaatst in het trottoir voor huizen waar ooit Joodse Rotterdammers hebben gewoond. Het was hun laatste officiële woonadres. Iedere plaatsing is bijzonder want het gaat over mensen die ergens in Rotterdam hebben geleefd.

Inmiddels liggen er in Rotterdam meer dan 300 Stolpersteine. De kosten ervan zijn bijeengebracht vaak door kleine donaties van bezoekers aan het Museum 40 – 45 NU aan de Coolhaven.

Op de site http://www.yadvashem.org/ zijn namen van Rotterdammers terug te vinden.

Bijschrift foto: Van deze klas keerden vier leerlingen terug........


  • Nieuw

  • Reacties